Skubame, lekiame, galvojame apie įvairius darbus, bet ar visame šiame šurmulyje nepamirštame pasirūpinti savo ir vaikų saugumu? Toks retorinis klausimas man kyla stebint kitų vairuotojų elgesį.
Iki vaikelio atsiradimo, dirbau vairuotojų mokytoja, o dabar visas su vaikų vežimu susijusias taisykles galiu išbandyti praktiškai. Tai man suteikė naudos kaip savo srities ekspertei ir tuo pačiu praplėtė akiratį stebint kitų tėvų daromas klaidas.
Ar tikrai vaikai automobiliu vežami saugiai?
Lietuvoje nėra griežtos tikrinimo ir baudų sistemos vaikų vežimo klausimu. Džiugu, jog dauguma tėvų supranta, jog saugus vaiko vežimas yra dėl pačio vaiko, o ne siekiant išvengti piniginės baudos. Tačiau realybė tokia, kad ne visi veža savo vaikus saugiai. Liepos mėnesį atlikus apklausą vienoje iš Facebook grupių, 25% tėvų pripažino, jog ne visuomet taisyklingai sureguliuoja kėdučių dirželius, kartais veža vaiką prisegtą suaugusiems skirtu diržu, arba apskritai neprisega ir veža ant suaugusiųjų kelių. Tai yra saugu iki tol, kol neįvyksta nelaimė. Dažniausi pasiteisinimai – „skubėjome“, „netoli važiuosime“ ir pan. Pasaulinė statistika rodo, jog kas aštuonias minutes autoįvykiuose žūsta vaikas. Dauguma jų – neprisegti arba netaisyklingai prisegti vaikams vežti skirtose sistemose. Skaičiuojama, jog teisingas vaikų kėdučių naudojimas sumažintų nelaimių skaičių net 80%! Šiuos skaičius verta prisiminti kaskart prieš įlaipinant savo vaikus į automobilį. Nemanau, kad tuomet dar būtų galima rasti pasiteisinimų, kodėl vaikas yra netinkamai prisegtas.
Dažniausiai daromos klaidos
Pačios paprasčiausios techninės klaidos, kurios atsiranda per skubėjimą ar neapdairumą: netaisyklingai prisegtas vaikas automobilinėje kėdutėje – dirželiai per laisvi, susisukę, pati kėdutė pritvirtinta netinkamai (jei tvirtinama saugos diržu). Kai vaikas yra vežamas priekyje – neišjungta saugos pagalvė. Kitos klaidos gali būti emocinės. Pavyzdžiui, kai vairuojanti mama nori padėti savo mažyliui ir daro du ar tris darbus vienu metu. Sutelkia dėmesį į vaiką ir tuo metu nestebi kelio. Per tas kelias sekundes nuvažiuoti metrai gali būti lemtingi. Visi žinome, kad vairuojant negalima naudotis mobiliuoju telefonu, bet ar kada pagalvojote, jog vairuojant dėmesio ir žvilgsnio sutelkimas į keleivį ir bendravimas su juo gali būti vienodai pavojingas kaip ir žiūrėti į telefoną? Todėl jei vaikas pametė žaislą, apsipylė ar ištiko kita problema – geriau saugiai sustoti kelkraštyje ir atlikus būtinus darbus saugiai keliauti toliau.
Neatsargaus vaiko vežimo automobiliu pasekmės
Vežant mažylius priekinėje keleivio vietoje veidu į galą, būtina išjungti automobilio saugos pagalvę, nes eismo įvykio atveju, jai suveikus, nuo smūgio vaikas gali patirti sunkių kaklo, veido ir galvos sužalojimų. Kita lemtinga klaida – kai vaikas yra prisegtas suaugusiems skirtu automobiliniu saugos diržu, nors turėtų saugiai sėdėti jam skirtoje kėdutėje. Avarijos atveju vaikas gali išslysti iš jį laikančio saugos diržo. Tai gali pasibaigti itin stipriais sužalojimais ar net mirtimi. Jei vaikas yra automobilio gale, stipraus smūgio metu, tikėtina, jog jis ,,perskris” per sėdynių atlošus, taip dar papildomai į pakaušį sužalodamas priekyje sėdinti keleivį ar vairuotoją. Ta pati situacija gali nutikti ir vaikui sėdinčiam vaikams skirtoje kėdutėje, kai jos dirželiai tinkamai nesureguliuoti ir palikti laisvi.
Mamų psichologiniai aspektai
Nustatyta, kad jei vairuotoją veikia bet kokia labai stipri emocija – vairuoti automobilį nesaugu. Nesvarbu, ar tai pyktis, gilus liūdesys ar didelis džiaugsmas – stiprios emocijos neleidžia susikoncentruoti į eismą. Emocijos, kurias suteikia motinystė, taip pat yra labai stiprios. Pati žinau, jog išlikti ramiai ir vadovautis „šaltu“ protu, kai automobilyje verkia vos kelių savaičių kūdikis – beveik neįmanoma. Išgirdus vaiko verksmą galvoje pradeda suktis įvairios mintys, norisi kuo greičiau pulti prie vaiko ir jį nuraminti. Apie saugų vairavimą tokioje situacijoje net neverta kalbėti. Vairuoti reikėtų tik nusiraminus. Todėl reikėtų mokytis laiku atpažinti savo emocijas, suprasti jų atsiradimo priežastis ir stengtis imtis racionalių sprendimų. Jei vairavimas jums su kūdikiu kelia stresą, reikėtų padaryti kelių dienų ar kelių savaičių pertrauką ir vėliau pabandyti iš naujo. Galbūt viskas bus daug geriau.
Kur saugiausia vežti vaiką?
Saugiausia vežti vaiką gale, per vidurį esančioje vietoje. Taip vaikas būtų labiausiai apsaugotas šoninio smūgio metu. Tiesa, šioje vietoje pritvirtinti automobilinę kėdutę pavyks ne visų markių automobiliuose. Antra pagal saugumą vieta – gale dešinėje. Neretai kūdikiai vežami priekyje esančioje keleivio vietoje. Nors ši vieta nėra priskiriama prie „saugių“, tačiau manau, jog kelionėje dviese su mažyliu, nepalyginamai saugiau kai jis yra šalia, ranka pasiekiamas. Tačiau tuo nereikėtų piktnaudžiauti. Pirmiausiai reikia visą dėmesį sutelkti į kelią, o prireikus pagalbos vaikui – saugiai sustoti ir tik tuomet imtis veiksmų.
Vaiką vežti veidu į priekį ar į galą?
Nors taisyklėse nenurodyta, tačiau saugumo ekspertai sako, jog vaiko vežimas priešinga judėjimui kryptimi turėtų vykti kuo ilgiau. Taip yra dėl naujagimių galvos masės. Ji sudaro net 33 proc. viso kūno svorio. Priekinio smūgio arba staigaus stabdymo metu, keleiviai stipria jėga palinksta į priekį. Mažųjų keleivių, kurie vežami veidu į galą, galvytė tuo metu atsiremia į automobilinės kėdutės atlošą ir sugeria didžiausią smūgį, taip apsaugant vaiką nuo galimų kaklo ir galvos sužalojimų. Vaikui augant, kūno ir galvos masės santykis kinta ir tikimybė patirti kaklo ar galvos sužalojimus eismo įvykio metu, kai veidas nukreiptas į priekį, mažėja.
Valgymas važiavimo metu
Dėl užkandžių važiavimo metu – nėra vienareikšmio atsakymo. Vieni nusistato jog tai griežtai draudžiama, o kiti – jog leidžiama. Tačiau manau, jog tai yra individualu. Jei nusprendėte vaikui duoti užkandžių ar gerti, būkite budrūs, stebėkite valgymo procesą ir būkite pasirengę reaguoti į situaciją, jei to prireiktų. Bet kuriuo atveju manau, jog svarbiausia, kad vaiko maitinimu ir priežiūra užsiimtų ne vairuotojas, o gale prie vaiko sėdintis keleivis.
Kai kurios mamos įsigudrina važiavimo metu žindyti. Tokia situacija yra daug pavojingesnė lyginant su užkandžių valgymu. Nes žindymas reiškia, jog tai darantis asmuo sąmoningai išima vaiką iš kėdutės (arba atsisega savo saugos diržą), taip rizikuodamas savo, vaiko ir kitų ekipažo narių sveikata ir gyvybe. Suprantu, jog kiekvienas keleivis ar vairuotojas prieš įlipdamas į automobilį yra įsitikinęs, kad jam nieko blogo nenutiks, kad saugiai pasieks kelionės tikslą. Priešingu atveju juk į automobilį neliptų. Tačiau statistika rodo kitką – ne visi pasiekia kelionės tikslą sveiki ir gyvi. Reikėtų elgtis atsakingai ir brandžiai – naudoti automobilyje įrengtas saugumo sistemas visos kelionės metu, jei reikia pažindyti mažylį – sustoti artimiausioje saugioje vietoje ir tą padaryti.
Ką daryti jei automobilinės kėdutės nėra o vaiką vežti reikia?
Situacijų gali būti daug ir įvairių, tik reikia nepamiršti, jog situacijas kuriame ir modeliuojame mes patys. Niekada nebūna taip, kad „nebūtų alternatyvų“, gal kartais tik mes jų nenorime matyti. Nepasiduokite emocijoms, o racionaliai įvertinkite situaciją. Jei sugedo automobilis ir jūsų atvažiavo paimti kita transporto priemonė – tiesiog perneškite vaiko kėdutę. Jei svetimame mieste pasiklydote su šeima, galbūt vienas iš jūsų pabus su vaikais, o kitas tuo tarpu nuvyks iki reikiamos vietos ir grįš su savo automobiliu visų paimti? Jau senai įrodyta, jog avarijos atveju mamos glėbys – nėra pati saugiausia vieta. Siaubinga statistika rodo, jog įvykus eismo įvykiui, kai vaikas yra neprisegtas kėdutėje, net trečdalis visų keleivių tampa neįgaliais visam gyvenimui, o šeštadalis žūsta. Net ir lietuvių liaudies išmintis sako – tikėkis geriausio, bet ruoškis blogiausiam. Šis patarimas labai tinka ir važiuojant automobiliu. Todėl saugiai prisekite vaiką, užsisekite saugos diržą patys ir laikykitės kelių eismo taisyklių.
Kviečiu pamėgti Facebook puslapį Moteris prie vairo, kuriame rasite kitų naudingų vairavimo patarimų.
Laimingo kelio
Solveiga
Turinys priklauso www.moterisuzvairo.lt. Be sutikimo kopijuoti draudžiama.
Nuotraukos: A. Sazanskis